Beton verlijmen op asfalt met hoge sterkte

De weguitbreiding van de A1/A6, over een afstand van 20 kilometer, betreft de verbreding van het traject met extra rijstroken. Zo krijgen de A1 en de A6 tussen knooppunt Diemen en de Hollandse Brug beiden 2×5 rijstroken.
De A6 krijgt vanaf de Hollandse Brug tot en met de Hoge Ring bij Almere 4×2 rijstroken. Op het gehele traject A1/A6 komt een wisselbaan van 2 rijstroken. Daarnaast wordt een deel van de A1 ter hoogte van Muiden verlegd.
De uitbreiding van de A1/A6 voorziet verder onder andere in een permanente bypass in knooppunt Diemen van de A9 naar de A1 met een nieuwe brug over het Amsterdam Rijnkanaal, een aquaduct onder de Vecht, aanpassing van knooppunt Muiderberg en een uitbreiding van de Hollandse Brug. Tussen Almere Stad-West en Almere Haven komt een nieuwe aansluiting Almere Havendreef en bij de aansluiting Hoge Ring wordt een knooppunt gerealiseerd

Voor het aanbrengen en verlijmen van betonnen barriers in de tunnelbak van het nieuwe A1 aquaduct werd door de aannemers combinatie SAA-One gezocht naar een product om deze barriers duurzaam en sterk te verlijmen op de tussenlaag van het asfalt. De barriers staan bloot aan hoge zijwaartse krachten waardoor het risico ontstaat van falen van de verbinding.
Om dit vraagstuk in één systeem te kunnen oplossen werd gekozen voor de Fixmix 0-4 hechtmortel en bijbehorende primer van Bewebe®.
Fixmix 0-4 is een Polymeer-verbeterd cement product waardoor verbindingen ontstaan die sterker zijn dan de te verlijmen oppervlakken. Daarnaast verhoogt deze polymeer de weerstand tegen zijwaartse belasting.

Scroll naar boven